Yleisiä tietoja ja hyviä käytäntöjä
Alla olevat tiedot muodostavat yleiskatsauksen Vinted-sivuston tärkeimmistä toiminnoista ja periaatteista. Käyttäjän lailliset oikeudet ja velvollisuudet, jotka liittyvät Vinted-sivuston käyttöön, löytyvät Käyttöehdoistamme tämän linkin kautta. Jos haluat lisätietoja henkilötietojen käsittelystä ja sitä koskevista oikeuksistasi, tutustu tietosuojakäytäntöön.
KEITÄ ME OLEMME?
Olemme Vinted UAB, Liettuan tasavaltaan rekisteröity yritys. Osoitteemme on Švitrigailos st. 13, LT-03228 Vilna, Liettuan tasavalta. Mikäli alla olevasta tekstistä ilmenee kysyttävää, Vintediin voi ottaa yhteyttä osoitteeseen [email protected]. Mikäli alustallamme tehdyn ostoksen jälkeen ilmenee valitettavaa, käyttäjä voi ottaa tästä yhteyttä Euroopan komission perustamaan riidanratkaisufoorumiin. Valituksen voi lähettää myös kuluttajariitalautakunnalle (www.kuluttajariita.fi).
MIKÄ ON VINTED?
Vinted on online-markkinapaikka , jonka kautta käyttäjät voivat myydä tai ostaa tiettyjä tuotteita yhteistoiminnassa muiden käyttäjien kanssa. Vinted ei myy tai osta sivustolla esiteltyjä tuotteita eikä ole osapuolena missään käyttäjien välisissä kaupoissa. Ostajan turva -palvelumme lisätään maksua vastaan jokaiseen ostokseen, jonka käyttäjät tekevät Osta nyt -painikkeella, mikä tarjoaa käyttäjälle hyvityskäytännön tietyin ehdoin, asiakastuen ja turvalliset maksut integroidun maksujärjestelmämme kautta.
Verkkosivujemme kuukausittaisten aktiivisten vastaanottajien lukumäärä Euroopan unionin alueella Puolan, Tšekin tasavallan, Slovakian, Unkarin, Liettuan, Ruotsin, Romanian, Suomen, Kreikan, Kroatian ja Tanskan yhdistetyillä markkinoilla oli 8.8 miljoonaa 31.7.2024. Luku on laskettu keskiarvona edeltävien kuuden kuukauden ajalta digitaalisten palvelujen sisämarkkinoita koskevan asetuksen (EU) 2022/2065 mukaisesti.
Huomaa, että luku on arvio, joka perustuu tällä hetkellä Vintedin saatavissa olevaan tietoon. Sen julkaisemista vaaditaan EU:n digipalvelusäädöksessä (DSA) ja se saattaa erota muista, eri yhteyksissä julkaistuista käyttäjämittareista (erityisesti markkinointiin tai kaupallisiin tietoihin liittyvä materiaali sekä PR-julkaisut tai -asiakirjat). Se on tarkoitettu käytettäväksi vain juuri tähän tarkoitukseen. Arviota voidaan tarkistaa, varsinkin datarajoituksista, mahdollisista muutoksista sekä luontaisista epävarmuustekijöistä johtuen.
KUKA VOI KÄYTTÄÄ VERKKOSIVUSTOAMME?
Ammattimaisena myyjänä pidetyt käyttäjät eivät saa käyttää sivustoa. Vain vähintään 18-vuotiaat rekisteröityneet käyttäjät (tai Pro-käyttäjät, jos Vinted Pro on saatavilla käyttäjän maassa) voivat lisätä tuotteita myyntiin ja suorittaa maksutapahtumia sivustolla.
MILLAISIA TUOTTEITA VINTEDISSÄ VOI MYYDÄ?
Pyrimme varmistamaan, että Vinted on käyttäjilleen ystävällinen ja turvallinen paikka. Kun tuote listataan, käyttäjän on siis varmistettava, että kyseisellä tuotteella on luvallista käydä kauppaa ja että se noudattaa Katalogisääntöjä, joissa annetaan yleiskuva siitä, mitä sivustollamme voi ja ei voi myydä. Alla on joitakin esimerkkejä siitä, mitä nykyiset Katalogisääntömme sanovat edellä mainitusta:
Sallitut myytituotteet:
- naisten, miesten ja lasten vaatteet, jalkineet ja asusteet;
- lasten lelut, huonekalut ja lastenhoitovälineet;
- uusi kosmetiikka, kauneustuotteet, kauneudenhoitolaitteet ja -välineet;
- tekniset tarvikkeet, kuten kuulokkeet, älykellot, puhelinkotelot ja vastaavat tuotteet;
- kodin tarvikkeet, kuten tekstiilit, astiat ja koristeet;
- viihde, kuten videopelit, konsolit, tarvikkeet, kirjat, lautapelit, palapelit, musiikki ja audio;
- lemmikkieläinten hoitotarvikkeet, kuten vaatteet, tarvikkeet, vuodevaatteet, matkatarvikkeet ja lelut.
Kielletyt myyntituotteet:
- lain nojalla kielletyt tai rajoitetut tuotteet (kuten väärennökset, varastetut tavarat, ampuma-aseet, muut aseet jne.);
- tavarat, jotka eivät täytä hygieniavaatimuksia tai jotka voivat aiheuttaa terveys- tai turvallisuusriskin (kuten käytetyt alusvaatteet, kaikki jo käytetyt kosmetiikkatuotteet, tai jotka eivät ole alkuperäisessä sinetöidyssä pakkauksessaan jne.);
- lääkkeet, elintarvikkeet ja tupakkatuotteet;
- tuotteet, jotka eivät vastaa Vintedin näkemystä (kuten eläinten turkikset ja niistä valmistetut tuotteet, aikuisten urheiluvälineet, kuten polkupyörät, sukset, lumilaudat, liput tapahtumiin jne.); tai
- irtotavarana ostetut tuotteet tai tyypillisesti vähäarvoiset dropshipping-tuotteet;
- suuri määrä uusia tuotteita, myös hintalapuin varustellut tuotteet;
- tuotteet, joihin on merkitty merkintä, kuten ”tilattavissa”, ”myyty”, ”tällä hetkellä loppu”, ”tarkista myöhemmin” jne.
Yllä oleva luettelo ei ole tyhjentävä, ja sitä on pidettävä vain suuntaa antavana. Käyttäjien tulee tutustua Katalogisääntöihin, mistä selviää täydellinen ja tarkka kuva siitä, mitä Vintedissä saa ja ei saa myydä.
MITEN MYYDÄ TUOTE VINTEDISSÄ?
Vintedissä myytävien tuotteiden tuotetietojen listaaminen on maksutonta. Myyjän on noudatettava kaikkia Katalogisääntöjä listatessaan tuotteen katalogiin. Kun tuote lisätään Katalogiin, käyttäjän on täytettävä kyselylomake, johon kuuluu tuotteen tarkemmin kuvaavan luokan valitseminen ja vähintään yhden korkealaatuisen valokuvan lataaminen.
Internetistä löytyvien valokuvien ja/tai samankaltaisten tuotteiden valokuvien käyttö ei ole sallittua. Tuotteen kuvauksen ja valokuvien on vastattava tuotteen todellista laatua ja ulkoista olemusta sekä kaikkia tuotteen vikoja, puutteita tai muunteluja.
MITEN TUOTTEET ASETETAAN PAREMMUUSJÄRJESTYKSEEN VINTEDISSÄ?
VINTED käyttää suosittelujärjestelmää, jolla se ehdottaa sivustollaan tiettyä tietoa käyttäjille tai kävijöille tai priorisoi kyseistä tietoa. Tähän sisältyy käyttäjän käynnistämien hakujen tulosten sijoittaminen sekä muut tapaukset, joissa määritetään käyttäjälle sivuston sisältöä tarkastellessa näytettävän tiedon suhteellinen järjestys tai tunnettuus (tähän viitataan myös ”Vinted-syötteenä”). Lisätietoja suosittelujärjestelmistä löytyy täältä.
Myyjät voivat parantaa tuotteittensa näkyvyyttä valitsemalla seuraavat maksulliset palvelut, jotka vaikuttavat myös tuotteiden lajitteluun syötteessä:
- Listattujen tuotteiden nosto
Myyjän valitsemat erityiset tuotteet voivat saada parempaa näkyvyyttä tuotteiden syötteessä, uutissyötteessä ja muiden käyttäjien Katalogin hakutuloksissa. Lisätietoa listattujen tuotteiden nostosta on saatavilla täältä.
- Vaatekaappi esittelyssä
Myyjän vaatekaappi voidaan nostaa erilliseen osioon muiden käyttäjien uutissyötteessä ja Katalogin hakutuloksissa käyttäjien mieltymysten, Katalogin suodattimien ja suosikkituotteiden perusteella. Lisätietoja Vaatekaappi esittelyssä -ominaisuudestamme on saatavana täällä.
MITEN OSTAJA VOI MAKSAA TUOTTEEN?
Vintedissä voi maksaa luottokortilla, pankkikortilla tai muulla maksutavalla, joka tarjotaan sivustolla.
ONKO VINTED ILMAINEN PALVELU?
Myyjille
Vintedissä myytävien tuotteiden listaaminen on maksutonta. Myyjille suunnatut lisäpalvelumme, kuten edellä mainitut tuotteen nosto ja Vaatekaappi esittelyssä, ovat kuitenkin maksullisia palveluita.
Ostajille
Jokaiseen ”Osta nyt”-painiketta käyttävään tapahtumaan lisätään Ostajan turva -maksu. Ostajan turva -maksu koostuu seuraavista osista:
- Kiinteä 0,7 euron summa; sekä
- 5 % tuotteen hinnasta (mukaan lukien tuotteen hintaan mahdollisesti sovellettava vero). Ostajan turva -maksun kokonaissumma sisältää jo arvonlisäveron (”ALV”).
Käyttäjän ja kauppojen turvallisuuden takia pyydämme, että kaupat suoritetaan Osta nyt -painikkeella ja ettei kauppoja tehdä sivuston ulkopuolella. Ostokset, jotka tehdään ilman Osta nyt -painiketta, ovat käyttäjän omalla vastuulla, eikä niihin tarjota mitään Ostajan turvaan sisältyviä palveluita.
Lisäksi ostajat voivat halutessaan hankkia ehdot täyttäville tuotteille ja saatavuuden mukaan valinnaisen tuotteen vahvistuspalvelun, jolla voi tarkistaa valittujen designtuotteiden aitouden. Tutustu tuotteen vahvistuspalveluun ohjekeskuksessa täällä.
KÄYTTÄJIEN JA VINTEDIN VÄLISET RIITATILANTEET
Jos Vintedin ja käyttäjän välillä ilmenee erimielisyyksiä, Vinted suosittelee käyttäjiä ottamaan aina ensin yhteyttä Vintediin sovintoratkaisun löytämiseksi. Tältä osin käyttäjä voi:
- Osoittaa kirjallisen valituksen Vintedin asiakastukeen käyttämällä seuraavalla yhteydenottolomakeella;
- Vinted pyrkii parhaansa mukaan löytämään käyttäjän valitukseen sovintoratkaisun;
- Käyttäjä voi myös käyttää vaihtoehtoisia riidanratkaisumenetelmiä, kuten kuluttajasovittelua. Euroopan komissio on perustanut riidanratkaisufoorumin, jonka avulla voidaan kerätä mahdolliset verkko-ostosten jälkeiset kuluttajavalitukset ja välittää ne asianomaisille kansallisille sovittelijoille. Tämä alusta on saatavilla osoitteessa: https://ec.europa.eu/consumers/odr.
PALAUTETTA VINTEDISTÄ
Palautteen antaminen
Kun kauppa on saatu päätökseen, ostajat ja myyjät voivat antaa toisilleen palautetta ja tähtiluokituksen. Jokainen palaute liittyy tehtyyn kauppaan, joten ei ole mahdollista antaa palautetta käyttäjälle, jos kauppoja ei ole tehty. Käyttäjät voivat antaa palautteensa seuraavasti:
- Anna palautetta -painike löytyy keskusteluketjusta, kun tilaus on valmis;
- valitaan haluttu tähtien määrä, joka voi vaihdella yhdestä tähdestä viiteen tähteen (mitä alhaisempi tähtien määrä on, sitä huonommasta kokemuksesta se kertoo), lisätään arvostelu (kommentti) ja lähetetään se.
Käyttäjät voivat antaa palautetta enintään neljän päivän ajan tilauksen valmistumisesta.
Palautteen muokkaaminen/poistaminen
Palautetta voi muokata tai sen voi poistaa napsauttamalla kyseisen arvostelun alla olevaa painiketta.
Palautteen tallentaminen
Käyttäjän arvostelusivulla palautteet on lajiteltu aikajärjestyksessä (uusimmasta vanhimpaan). Jokainen julkaistu palaute sisältää kirjoittajan käyttäjätunnuksen, arvostelun (kommentin), käyttäjän antaman tähtiluokituksen sekä palautteen lähettämisen päivämäärän ja kellonajan. Jos palautteen on antanut käyttäjä, joka on sittemmin poistanut tilinsä, tai jos palautteen antanut käyttäjä ei ole ollut aktiivinen vähintään viiteen (5) vuoteen, hänen käyttäjätunnuksensa ei ole näkyvissä ja sivustolla on huomautus, jonka mukaan sisältö on peräisin käyttäjältä, joka ei ole enää aktiivinen. Muut tiedot julkaistaan edelleen verkossa, ellei niitä ilmoiteta Vintedille sopimattomina tai loukkaavina ja Vinted poistaa ne sovellettavan lainsäädännön ja käyttöehtojen mukaisesti tai palautteen kirjoittaja itse poistaa ne.
Palautteeseen vastaaminen
Käyttäjä voi vastata muiden käyttäjien tai Vintedin tililleen antamaan palautteeseen napsauttamalla kyseisen arvostelun alla olevaa painiketta.
Ei korvausta
Käyttäjille tai Vintedille ei makseta korvausta verkkoarvosteluista.
Keskimääräisen tähtiluokituksen laskeminen
Käyttäjän keskimääräinen tähtiluokitus perustuu kyseisen jäsenen saamien tähtien keskiarvoon. Vain muiden käyttäjien tai Vintedin antama palaute vaikuttaa tähtiluokitukseen. Jokainen palaute lasketaan, eli jos sama käyttäjä antaa useamman kuin yhden palautteen, jokainen niistä otetaan huomioon.
Käyttäjän keskimääräisen tähtiluokituksen laskemiseksi Vinted pyöristää keskimääräisen luokituksen lähimpään tähteen tai puoleen tähteen:
- Jos keskimääräinen luokitus on vähintään X,75, se pyöristetään ylöspäin arvoon X + 1. Esimerkiksi 3,75 tähden keskiarvo pyöristetään 4:ään tähteen;
- Jos keskimääräinen luokitus on välillä X,25-X,75, se pyöristetään arvoon X,5. Esimerkiksi 3,26 tähden keskiarvo pyöristetään ylöspäin 3,5 tähteen, aivan kuten 3,74 tähden keskiarvo;
- Jos luokitus on alle X,25, se pyöristetään X:ään. Esimerkiksi 3,24 tähden keskiarvo pyöristetään 3:een tähteen.
TARKASTAAKO VINTED PALAUTTEITA?
Vinted ei tutki palautteita ennakoivasti
Käyttäjät luottavat toisiinsa palautteen antamisessa. Vinted ei tarkista palautetta ennen kuin käyttäjät julkaisevat sen.
Palautteen kyseenalaistaminen
Jos käyttäjät ovat eri mieltä saamastaan palautteesta, heidän on mahdollista:
- ottaa yhteyttä palautteen antaneeseen käyttäjään ja selvittää, mikä tilauksessa oli epätyydyttävää, sekä pyytää käyttäjää muuttamaan palautettaan palaamalla jättämäänsä kommenttiin (tai kommenttiin, jonka Vinted on jättänyt automaattisesti käyttäjän sijasta) ja muokkaamaan sitä; tai
- jättää kommentti minkä tahansa jätetyn palautteen alle ja esittää siinä oma näkemyksensä. Esimerkiksi jos kyseessä on jokin käyttäjän toimivallan ulkopuolinen asia, kuten kolmannen osapuolen virhe, käyttäjän tulisi rohkeasti kertoa siitä.
Sopimattomat arvostelut
Mahdollisen palautteen on noudatettava Käyttöehtoja ja Yhteisön standardeja, muuten sitä pidetään sopimattomana tai loukkaavana. Jos saatu palaute on sopimatonta tai loukkaavaa, käyttäjän täytyy ilmoittaa siitä Vintedille napsauttamalla/napauttamalla ( i ) -kuvaketta keskustelussa ja valitsemalla ”Ilmoita”. Seuraavaksi valitaan ”Jäsen antoi häiritsevää / sopimatonta palautetta”, ja kuvataan tilanne. Vintedin asiakastukitiimi pyrkii ratkaisemaan ongelman, jos palaute ei ole Yhteisön standardit -ohjeidemme mukainen. Jos arvostelu on sopimaton tai loukkaava, Vinted voi estää sen kirjoittajan tilin kokonaan tai osittain seuraavien Käyttöehtojen mukaisesti.
Vinted automaattinen palaute
Tietyissä tapauksissa Vinted antaa automaattisesti positiivista tai negatiivista palautetta kaupasta. Positiivinen palaute myyjälle (vain viiden tähden arvosana ilman kommenttia) lisätään, jos kauppa on toteutunut eikä ostaja ole antanut palautetta neljän (4) päivän kuluessa. Vinted antaa positiivista palautetta vain myyjille. Negatiivinen palaute (vain yhden tähden arvosana ilman kommenttia) lisätään, jos käyttäjä peruuttaa jo lähetetyn tilauksen manuaalisesti (ellei kyseessä ole ensimmäinen kerta). Näin käy myös myyjille, jos tuotetta ei lähetetä ajoissa, ja tilaus peruutetaan automaattisesti. Vinted antaa negatiivista palautetta joko ostajalle tai myyjälle (riippuen siitä, kumpi osapuoli peruuttaa kaupan).
Vinted ei poista automaattista palautetta. Käyttäjä voi selittää tilanteen ostajalle/myyjälle (joka ei ole antanut palautetta, koska automaattisen negatiivisen palautteen on antanut Vinted), joka saattaa suostua muokkaamaan tai poistamaan Vintedin automaattisesti antaman palautteen.
OSTAJIEN LAILLISET OIKEUDET
Vinted on verkkomarkkina-alusta yksityishenkilöiden välisille kaupoille.
Perumisoikeuden puuttuminen
Yksityishenkilöiden välisissä kaupoissa sovellettavat lait eivät velvoita yksityistä myyjää tarjoamaan perumisoikeutta. Jotkut yksityiset myyjät voivat kuitenkin päättää tarjota mahdollisuuden palauttaa tai vaihtaa tuote (esimerkiksi mainitsemalla tästä mainoksensa kuvausosiossa).
Seuraavassa on tietoja oikeuksista ja velvollisuuksista, joita sovelletaan yksityishenkilöiden väliseen kauppaan.
Yksityishenkilöiden välisiin kauppoihin sovellettavat säännökset:
Suomen kauppalain (355/1987) ehdot ovat saatavana täällä.
Lainopilliset takuut
Kauppaa koskee kaksi lainopillista takuuta: lainopillinen sopimuksenmukaisuus ja piilovirhetakuu.
Lainopillista sopimuksenmukaisuuden takuuta sovelletaan kauppalain pykälien 17 ja 18 mukaisesti:
Pykälän 17 mukaisesti tavaran tulee vastata sopimusta kuvaukseltaan, määrältään, laadultaan, muilta ominaisuuksiltaan ja pakkaukseltaan sitä, mitä on sovittu.
Elleivät osapuolet ole toisin sopineet, tavaran tulee:
(i) soveltua tarkoitukseen, johon sellaisia tavaroita yleensä käytetään;
(ii) soveltua siihen erityiseen tarkoitukseen, johon tavaraa oli tarkoitus käyttää, jos myyjän on kaupantekohetkellä täytynyt olla selvillä tästä tarkoituksesta ja ostajalla on ollut perusteltua aihetta luottaa myyjän asiantuntemukseen ja arviointiin;
(iii) vastata ominaisuuksiltaan sitä, mihin myyjä on viitannut esittämällä näytteen tai mallin; sekä
(iv) olla pakattu tavanmukaisella tai muuten sopivalla tavalla, jos pakkaus on tarpeen tavaran säilyttämiseksi tai suojaamiseksi.
Jos tavara ei noudata edellä mainittua kuvausta, se on virheellinen.
Tavara on lisäksi virheellinen kauppalain pykälän 18 mukaisesti, jos (i) se ei vastaa niitä tietoja, jotka myyjä (tai joku toinen myyjän puolesta) on antanut tavaran ominaisuuksista tai käytöstä tavaraa markkinoitaessa tai muuten ennen kaupantekoa ja jos (ii) näiden tietojen voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan. Tavaran ei kuitenkaan katsota olevan virheellinen, jos (i) myyjä ei ollut eikä hänen olisi pitänytkään olla selvillä tiedoista, jotka annettiin myyjän puolesta tai jos (ii) tiedot oikaistiin selkeästi ja ajoissa.
Ostaja voi, mikäli tavara on virheellinen ja virheellisyys ei johdu ostajasta, vaatia kauppalain pykälän 30 ja saman lain luvun 6 mukaisesti myyjää korjaamaan virheen, tekemään uuden toimituksen tai alentamaan hintaa tai perua myyntisopimuksen sekä vaatia vahingonkorvausta. Ostaja voi lisäksi pidättäytyä maksamasta kauppahintaa.
Piilovirhetakuuta sovelletaan kauppalain pykälän 21 mukaisesti. Tavaroiden virheellisyyttä on arvioitava sen perusteella, millainen tavara on ominaisuuksiltaan vaaranvastuun siirtyessä ostajalle. Myyjä kuitenkin vastaa virheestä, joka tavarassa on ollut tänä ajankohtana, vaikka virhe ilmenisi vasta myöhemmin. Huomattavaa kuitenkin on, että ostaja on velvoitettu tarkastamaan tavarat toimituksen jälkeen tämän asetuksen pykälän 20 mukaisesti.